Home Uncategorized Tumblr säger att de ska ”fixa” sin ”kärnupplevelse” för att locka nya användare

Tumblr säger att de ska ”fixa” sin ”kärnupplevelse” för att locka nya användare

by admin
tumblr

Dark Horse Social Network vill locka till sig de användare som Twitter och Reddit kanske förlorar – och för att göra det säger man att det måste vara enklare att använda.

Tumblrs personalblogg har publicerat en lång uppdatering om plattformens framtid, med hänvisningar till kommande förändringar som inkluderar omdesign av svars- och ombloggningsfunktionerna. Målet, enligt Tumblr-personalen, är att göra Tumblr mindre skrämmande – underförstått vid en tidpunkt då det kan locka användare som är desillusionerade av plattformar som Reddit och Twitter.

”För att Tumblr ska kunna växa måste vi fixa den grundläggande upplevelsen som gör Tumblr till en användbar plats för användarna. Det underliggande problemet är att Tumblr inte är lätt att använda. Historiskt sett har vi förväntat oss att användarna ska anpassa sina flöden och fokusera på att anpassa sin upplevelse. Men denna förväntan skapar friktion i användarupplevelsen och tjänar bara en liten del av vår publik”, står det i inlägget (betoning i original). ”För att garantera Tumblrs fortsatta framgång måste vi prioritera att främja den sömlösa kopplingen mellan människor och innehåll. Detta innebär att attrahera och behålla nya användare och kreatörer, vårda deras tillväxt och uppmuntra till frekvent engagemang med plattformen.”

De strategiska förändringarna är grupperade i flera kategorier, bland annat ”utöka de sätt som nya användare kan upptäcka och registrera sig för Tumblr” och ”skapa mönster som uppmuntrar användare att fortsätta återvända till Tumblr”. Vissa av förslagen är breda, och många visar bara att Tumblr planerar att experimentera med möjliga förbättringar: avsnittet ”skapa mönster” innehåller åtgärder som ”genomföra en granskning av vår meddelandestrategi” och ”testa vad den rätta dagliga gränsen för push-notiser är”.

”Det underliggande problemet är att Tumblr inte är lätt att använda.”

Men förändringarna tyder på att Tumblr är intresserade av att positionera sig som en starkare konkurrent till vanliga sociala nätverk, särskilt för kreatörer som vill dela material på plattformen. Målen är bland annat att hjälpa kreatörer att få mer engagemang och se till att människor ser engagerande inlägg varje gång de öppnar Tumblr – ett mål är att ”förbättra vår algoritmiska rankningskapacitet över alla flöden”. (Tumblrs flöden inkluderar en startpanel med personer du följer, plus en ”utforska”-flik med föreslagna inlägg från hela webbplatsen. Det finns också en videotjänst som heter Tumblr Live, som jag aldrig har sett någon använda men som tydligen är väldigt konstig).

Den mest uppenbara förändringen för befintliga användare kan vara en serie planerade uppdateringar av svars- och rebloggsystemet. ”Det nuvarande sättet som konversationer fungerar på Tumblr över svar och reblogs är förvirrande för nya användare”, står det i personalbloggen. Tumblr planerar att låta användare svara på ett visst tillägg till ett återbloggat inlägg (mycket löst motsvarande en citat-tweet) istället för att gruppera alla svar under originalet. Man vill också ”undersöka möjligheten att ta bort duplicerade reblogs i en användares Following feed”, ifall du inte vill se populära inlägg ping-ponga runt i din sociala krets.

Intressant nog nämner uppdateringen inte Tumblrs planer på att integrera med det decentraliserade sociala nätverksprotokollet ActivityPub.

Tumblr har haft ett tumultartat årtionde efter att ha förvärvats av Yahoo 2013, fusionerats med Verizon 2017 och sålts till WordPress.com-ägaren Automattic 2019. Webbplatsen har stabiliserats under Automattic och producerat några överraskande kulturella trender, som den obefintliga Martin Scorsese-filmen Goncharov, och den har anekdotiskt lockat användare som är oroliga för omvälvningarna på Twitter och Reddit. En del av dess dragningskraft har dock varit som en paus från kraftigt monetariserade och optimerade sociala flöden – och en bättre kopia av andra webbplatsers klibbiga sociala upplevelse kanske inte är vad vissa långvariga användare vill ha.

You may also like

Leave a Comment