Home Uncategorized Framtidens däck: Nya tekniker och innovationer

Framtidens däck: Nya tekniker och innovationer

by admin
framtidens däck

Framtidens däck är här. Nja, nästan iallafall.

Även om de flesta nya tekniker ännu inte är tillgängliga för allmänheten testas och förbättras de dagligen. Snart nog kommer de nedan nämnda däcken att kunna erövra världen en kilometer i taget.

Men vad innebär det för oss konsumenter?

För att uttrycka det enkelt: mindre avfall, bättre bränsleekonomi, inga skador, bättre prestanda osv.

Men för att dessa specialdäck ska kunna nå marknaden måste de genomgå rigorösa tester.

Är dessa däck säkra att använda? Erbjuder de hållbar mobilitet? Kommer de att hålla den PSI som krävs? Är de verkligen punkteringssäkra? Kommer underhållet att kosta mer än vad det är värt? – Detta är alla bra frågor som varumärkena måste besvara innan deras modeller ens övervägs för godkännande för användning på motorvägar. På Mechanum har dom däcken du behöver för hjulskifte på din bil och du kan vara säker på att dom är framtidssäkrade.

Även om dessa framtidens däck inte är tillgängliga ännu, låt oss ta en titt på vad branschen planerar för kommande fordon.

Framtidens däcktillverkare

Konventionella däck för personbilar och SUV:ar behöver specifika däcktrycksnivåer för att fungera korrekt. Dessa gamla däck kommer dock snart att vara en vision från det förflutna. De stora tillverkarna försöker alltid ligga steget före marknadens behov.

Konkurrensen mellan dem har också bidragit till att driva däcktekniken framåt. Varje design- och tillverkningsaspekt måste beaktas för att ett företag ska lyckas på en så konkurrensutsatt marknad. Från det råmaterial som används i produktionen till den datateknik som används av deras designteam, måste alla tillverkningsteam arbeta för att skapa prototyper som klarar säkerhetstester.

Så vad måste dessa och andra tillverkare göra för att hålla sig kvar i matchen?

Under de närmaste åren kommer alla företag som vill fortsätta att vara relevanta inom däckbranschen att behöva erbjuda mer hållbara däckmodeller. Punkteringsmotstånd, säkerhet vid varierande vägförhållanden och till och med PSI-nivåer är bara några av de förbättringar som däckmärkena kommer att behöva göra.

Med de innovationer som görs inom bilproduktionen – främst med elfordon – måste däcktillverkarna också sträva efter att förbättra sina produkter.

Slipp byte av ett punkterat däck

Det finns redan teknik som förhindrar att personbilar blir stående på vägen. Ett skadat däck är ofta en mardröm att hantera, och det är därför de flesta tillverkare strävar efter att skapa punkteringsfria däck.

Dessa tekniker används redan i de nya däck som tillverkas för närvarande. Pirellis speciella självtätande modeller eller alla run flat-däck som tillverkas är i princip luftlösa konstruktioner på ett sätt.

Run flat-däck

Run flat-däck eller run on flat-däck är modeller som kan köras på i 50 miles efter att tryckluften har lämnat modellen. De har en hastighetsgräns på 50 miles. När lufttrycket försvinner och däcket körs på det sättet kan det inte åtgärdas.

Självtätande däck

Självtätande däck är en relativt ny innovation. De har en klibbig substans på insidan av slitbanan. När däcket punkteras tätar ämnet punkteringar som är upp till 1/4 tum i diameter. De förhindrar att PSI-nivåerna sjunker och garanterar att däckets prestanda bibehålls.

Vad kan vi förvänta oss? Framtidens däck?

Fordonsindustrin är mångsidig. Därför måste även framtidens däck erbjuda samma anpassningsförmåga. De måste erbjuda bästa möjliga rullmotstånd, vägbullernivåer, nödvändigt väggrepp, däckslitage och naturgummimaterial för att kunna betraktas som ett bra alternativ.

Däckmärkena måste dock ytterligare förbättra sin tillverkningsteknik. De måste tillhandahålla innovativa däck för personbilar och lastbilar – för att inte tala om större bilmodeller.

Luftfria däck

Produktionen av luftfria däck har påbörjats. Olika däckmärken har skapat sina egna airless-prototyper. Dessa däck är utformade på ett sådant sätt att de inte behöver lufttryck för att klara bilens, passagerarnas och lastens vikt.

Deras ”inre struktur” har ekrar som bibehåller den idealiska däckform som krävs. Dessa ekrar och däckets fotavtryck arbetar tillsammans för att säkerställa ytkontakt under hela körningen.

Goodyears luftfria däck tillverkas redan för olika bilar. De är inte bara en prototyp längre. Du kan faktiskt köpa dem för specifika fordon. Men det behövs också speciella hjul för dem. Men vi kan vara säkra på att bilindustrin kommer att anpassa sig till sådana däck när de blir tillgängliga för allmänheten.

Du kan också köpa en uppsättning av Michelins luftfria däck eftersom deras produktion startade 2014. De kallas Michelin Uptis. Det positiva med dessa modeller är att de inte behöver pumpas. Ryktet säger att dessa däck håller minst tre gånger så länge som konventionella modeller. Ta farväl av punkteringar och andra yttre skador med detta luftfria däck, eftersom Michelin Uptis kan förhindra alla sådana problem.

Bridgestone har också skapat en prototyp för miljövänliga däck. Deras andra generationens luftfria konceptdesign visades upp 2013, men tyvärr är de inte tillgängliga för bilar ännu. Vi är dock säkra på att denna luftfria däckdesign kommer att användas i stor utsträckning inom de närmaste decennierna, eftersom den är både kostnadseffektiv och motståndskraftig mot skador.

Miljövänliga däck

Naturgummikomponenter kan vara svåra att få tag på. Deras koldioxidavtryck är oundvikligt när de används för däcktillverkning. Dessutom är fordon också skadliga för miljön med sina CO2-utsläpp och sin bränsleförbrukning.

Av den anledningen försöker däcktillverkarna bekämpa sina föroreningar genom att göra miljövänliga däck tillgängliga för alla fordonsmodeller.

3D-utskrivna däck

Michelin gör det igen genom att föra in 3D-printing i branschen. Deras speciella 3D-tryckta däckprototyp, Vision-konceptet, presenterades 2017 på Movin’On-konferensen i Montreal. Dessa Michelin-däck skulle ha en intressant korallinspirerad design, som är tryckt med bio-sourced material, inklusive naturgummi bland andra.

Artificiell intelligens och däck

En Goodyear-prototyp som fick namnet Eagle 360 Urban och var avsedd för fordon utan förare. Det är en 3D-printad sfär som styrs av artificiell intelligens. Även om denna design inte kommer att användas i vardaglig körning på ett tag, har Goodyear visat vilka innovationer vi kan förvänta oss i framtiden.

You may also like

Leave a Comment