Home Uncategorized Foundations showrunner förklarar varför adaptioner av stora böcker börjar så jäkla långsamt

Foundations showrunner förklarar varför adaptioner av stora böcker börjar så jäkla långsamt

by admin

David S. Goyer säger att säsong 2 av Apple TV Plus-serien kommer att vara mycket mer tillgänglig: ”Denna massiva vikt hade lyfts från våra axlar.

Adaptioner av stora, komplexa böcker tenderar att börja långsamt – och det beror oftast på att det finns så mycket att förklara. Det var sant för Game of Thrones och The Rings of Power, och det var särskilt sant för Foundation på Apple TV Plus, som tog Isaac Asimovs romaner och förvandlade dem till prestigefylld TV. Med ovanliga koncept som psykohistoria (en typ av matematik som kan förutsäga framtiden) och en genetisk dynasti (en oändlig rad av klonade kejsare som styr galaxen), var de första avsnitten av säsong 1 fulla av utläggningar.

Enligt David S. Goyer, showrunner för Foundation, fanns det egentligen inget sätt att undvika det. ”Jag tyckte att de första tre avsnitten av säsong 1 var så exponerade, men – tro mig – vi plågade oss själva med att försöka komma på en väg runt det”, förklarar han. ”Vi bestämde oss bara för att skita i det, vi måste förklara de här sakerna och hoppas att publiken fortfarande finns kvar.” Han tror dock att det kan vara ett nödvändigt ont för den här typen av adaptioner. ”Många av de verkligt värdefulla serier som jag kom att älska tog ett tag att komma igång”, säger Goyer. ”Kanske är det bara vad man måste göra när man gör en stor, ambitiös, romanmässig serie.”

Men med säsong 2, som har premiär den 14 juli, säger Goyer att teamet inte hade samma problem. ”Det kändes bara som om en enorm vikt hade lyfts från våra axlar. Vi var befriade från all denna exponerande rörläggning.”
Verkställande producent David S. Goyer från Krypton på Syfy talar på scenen under NBCUniversal-delen av 2018 Winter Television Critics Association Press Tour den 9 januari 2018.

Målet med den här säsongen är att vara mer lättillgänglig. ”Jag var fast besluten att göra säsong 2 mer lättillgänglig och förhoppningsvis bredda publiken”, säger Goyer. Det innebär saker som att utforska det inre livet hos karaktärer som Hari Seldon, ha mer action (det första avsnittet innehåller en utmärkt slagsmålssekvens), och till och med lite sex och – gisp – humor. ”Jag ville introducera mer lättsamhet”, förklarar Goyer. ”Vi hade bara några få scener med lite ironisk humor i säsong 1, och folk var nervösa över det. Men jag kände att det var något som även Asimov själv hade gjort i sitt skrivande.”

Målet är inte att förändra vad Foundation är, förklarar han, utan att presentera det på ett sätt som gör det lättare för nya tittare att komma in i det.

”Människor är röriga – så låt oss bli röriga”

”Jag tror att det fanns en uppfattning bland vissa människor att Foundation var väldigt vackert men att det var väldigt intellektuellt”, förklarar Goyer. ”Och förhoppningsvis förblir den intellektuell. Men jag var fast besluten att säga: ’Vilka är de typer av scener som folk inte skulle förvänta sig från Foundation säsong 1? Och har de en plats i den här berättelsen? Vi gjorde dem inte bara för att vara omotiverade. Men jag tänkte: ”Varför inte? Vi berättar en historia om människor och människor är röriga – så låt oss bli röriga.”

Det är naturligtvis fortfarande en komplicerad serie som sträcker sig över många år. Säsong 2 utspelar sig ett sekel efter den första säsongen – med tidshopp, olika stridande fraktioner och all annan komplexitet som hör till den här typen av berättelser. Goyer och hans team använde olika verktyg för att hålla sig på rätt spår, allt från programbiblar och flödesscheman till mängder av Post-it-lappar. Men komplexiteten förvärras av inspelningsprocessen. Avsnitten spelas inte in i tur och ordning, och för det mesta filmar två enheter scener samtidigt. ”Det är en logistisk utmaning”, säger Goyer.

Tricket, säger han, är att inte låta skådespelarna veta för mycket – även om de verkligen vill det. ”Många av dem är frustrerade över att jag inte berättar för dem vart de är på väg i kommande säsonger”, förklarar Goyer. ”Ibland berättar jag inte ens för dem vart de är på väg i slutet av säsongen. Vanligtvis håller jag tillbaka avsnitt 10 tills jag absolut måste, och jag redigerar det. Eller om vi måste filma en scen med en karaktär ger jag den inte till de andra skådespelarna förrän jag absolut måste. Jag vill inte att de ska spela framtiden – vilket är ironiskt med tanke på hur vår show är uppbyggd.”

Än så länge har Foundation bara bekräftats för två säsonger, men Goyer har mycket större mål – han har tidigare sagt att skissen är för 80 avsnitt som sträcker sig över åtta säsonger totalt. Det är en ambitiös plan men också en som han säger är något formbar. Även om det finns stora ögonblick i handlingen som är fastslagna, kan sättet som karaktärerna tar sig till dessa ögonblick förändras beroende på hur saker och ting utvecklas under produktionen.

”Jag skulle säga att vi håller oss till planen till ungefär 85 procent hittills”, säger han om planen kontra verkligheten i serien. ”Det finns definitivt saker i säsong 2 som jag hade för avsikt att rulla ut i säsong 3, och jag såg bara en möjlighet att flytta fram det ögonblicket. Jag sa: ’Skit samma, vi gör det’. Det är något som jag lärde mig av att arbeta med [Dark Knight-regissören Christopher] Nolan. Han brukade säga att om du har en idé ska du bränna den nu – vänta inte på den.”

You may also like

Leave a Comment